Web
Analytics

Webtekst advies

Goede en leesbare webteksten

01

Bepaal de doelgroep en spreek zijn taal

Onderzoek eerst wat de doelgroep is voordat u met schrijven begint. Vermijd vakjargon en gebruik de taal van de doelgroep.
02

Verwerk de zoekwoorden in de tekst

Wat zijn de zoekwoorden (keywords) waar de bezoeker op zoekt? U kunt onderzoeken welke zoektermen uw potentiele bezoekers gebruiken. De kunst is te zoeken naar zoekwoorden met een groot zoekvolume en met een lage concurrentie. Verwerk de zoekwoorden in de tekst.
03

Schrijf pakkende titels

Wanneer de titel niet interessant gevonden wordt, is de kans groot dat de bezoeker de pagina direct weer verlaat.
04

Gebruik de eerste alinea voor een samenvatting

Laat direct duidelijk zijn waar de tekst over gaat en waarom iemand verder moet lezen. Internet gebruikers zijn ongeduldig.
05

Vermeld de unieke voordelen van uw produkt

Wilt u bezoekers aanzetten tot het doen van een conversie? Vergeet niet de unieke voordelen van uw product in de tekst te vermelden.
06

Zorg voor relevante content

Google kent meerdere technieken waardoor ze de tekst op pagina's werkelijk goed kunnen indexeren. Zorg daarom dat de inhoud van de pagina goed en leesbaar is voor de bezoekers. Dus niet een opeenstapeling van zoekwoorden, maar interessante teksten over het onderwerp van uw website
07

Schrijf unieke teksten

Teksten die teveel op elkaar lijken worden door zoekmachines niet geindexeerd (en daardoor niet gevonden).
08

Gebruik de zoekwoorden een paar keer

Zorg er voor dat het zoekwoord een paar keer in de tekst te lezen is. Gebruik het niet overdadig.
09

Zorg voor spreiding van de zoekwoorden

Probeer het zoekwoord te verwerken in bijvoorbeeld kopjes, de titel, links, etc.
10

Gebruik het zoekwoord in verschillende variaties

Gebruik in de tekst ook varianten van het zoekwoord. (denk daarbij aan enkelvoud, meervoud of synoniemen)
11

Leg nadruk op woorden (niet te veel)

Door de tekst dikgedrukt te maken kunt u iets meer accent leggen op het onderwerp van de tekst. Doe dit spaarzaam en alleen bij de woorden die het belangrijkst zijn.
12

Laat zien wie u bent en bij wie u hoort

Wanneer u in de tekst linkt naar andere pagina’s over hetzelfde onderwerp weet de zoekmachine bij welke “community” u hoort. Let er daarbij op dat u in de linktekst belangrijke zoekwoorden gebruikt.
13

Houd rekening met de beeldschermlezer

Verhoog de leesbaarheid door de zinnen kort en bondig te houden. Lijstjes of meerdere kopjes werken prima.
14

Zorg voor een prikkel om actie te ondernemen

Wat wilt u dat de bezoeker doet na het lezen van de tekst? De aanvraag van informatie? Het doen van een boeking? Het plaatsen van een reactie? Stimuleer de bezoeker tot het ondernemen van actie en zorg ervoor dat duidelijk is op welke manier ze dat kunnen doen.

Meer informatie

Komt u er niet uit en wilt u meer informatie. Wij helpen u graag!